Porady logopedyczne

Porady

  1. Każde dziecko ucząc się mówić przechodzi przez takie same etapy. Tempo i rytm nauki zależy od gotowości układu nerwowego i jest sprawą bardzo indywidualną.
  2. Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 r.ż. i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię trzeba włożyć dużo wysiłku. Pierwsze lata życia są najistotniejsze dla późniejszych okresów.
  3. Nigdy nie jest za wcześnie, aby udać się do logopedy. Jeśli coś Was niepokoi – skonsultujcie swoje wątpliwości ze specjalistą.
  4. Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
  5. Niestety wady mowy maja bardzo duży wpływ na trudności pojawiające się w szkole.
  6. Sukces Waszego dziecka zależy w dużej mierze od Was. Bez Waszego zaangażowania, każda terapia skazana jest na porażkę. Wystarczy poświęcić na nią 10 minut dziennie.
  7. Starajcie się, aby ćwiczenia były atrakcyjne i angażowały wiele zmysłów dziecka. Bądźcie kreatywni. Na pewno znajdziecie mnóstwo pomysłów na gry i zabawy logopedyczne. Niech ćwiczenia podawane przez logopedę będą tylko punktem wyjścia.
  8. Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
  9. Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
  10. Bądźcie czujni na wymowę dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii. Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
  11. Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie, układanie zabawek…
  12. Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
  13. Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji. Sięgnijcie do swojej wyobraźni a na pewno sprawicie, że ćwiczenia staną się mniej nudne i żmudne, a efekty bardziej i szybciej widoczne.

Etapy rozwoju mowy > pobierz plik PDF

Wady wymowy > pobierz plik PDF

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego > pobierz plik PDF

Ćwiczenia logopedyczne dla przedszkolaka > pobierz plik PDF

Świąteczne ćwiczenia logopedyczne > pobierz plik PDF

Publikacje

Oto niektóre publikacje, które na pewno pomogą Rodzicom w terapii:

  1. „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych.” – E. Skorek.
  2. „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.” – A. Tońska – Mrowiec.
  3. „Kaczka Kwaczka, dżdżownica Andżela oraz inne zabawy utwalające wymowę i pisownię cz, dż.” – K. Szłapa.
  4. „Myszka Czarusia, żabka Żanusia oraz inne zabawy utrwalające wymowę, pisownię sz, ż.” – K. Szłapa.
  5. „Wierszyki pisane przez ciche szumy i syki.” – A. Walencik – Topitko.
  6. „Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – ś, Ľ, ć, dĽ.”- A. Chrzanowska, K. Szoplik.
  7. „Zgadnij, czego brakuje.”- pomoc logopedyczna do utrwalania wymowy głoski r. M. Szalińska.
  8. Domina logopedyczne wyrazowo – obrazowe.
  9. „Będę mówić poprawnie.” – zeszyt 1- ćwiczenia do terapii głosek sz, ż, cz, dż. – J. Góral – Półkola, S. Zakrzewska.
  10. „Ciszki – zabawa głoskami ś, ć, Ľ, dĽ.” – B. Sawczak, I. Spychał.
  11. „Chcę poprawnie wymawiać sz, s, ż, z, cz, c, dż, dz.” – M. Wrzesińska.
  12. „Łamigłówki logopedyczne.” – R. Sprawka.
  13. „Chcę poprawnie wymawiać r (tr,dr).”-  cz. I. zeszyt 9. – M. Wrzesińska.
  14. „Miks Syczków, Ciszków i Szumków” – B. Sawczak, I. Spychał.
  15. „Będę mówić poprawniw głoski s, z, c, dz.” – J. Góral – Półrola, S. Zakrzewska.
  16. „Głów łamanie głoską r .”
  17. Gry logopedyczne „Koniczyna” i „Ślimak”.
  18. „Syczki” – zabawa głoskami s, z, c, dz.” – B. Sawczak, I. Spychał.
  19. „Szumki – zabawa głoskami sz, ż, cz, dż.” - B. Sawczak, I. Spychał.
  20. „Rerki - zabawa głoską r.” – B. Sawczak, I. Spychał.
  21. „Minimum gimnastyczne dla szeregów –sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz ,ś, ź, ć, dź, głoski r”