Porady logopedyczne
Porady
- Każde dziecko ucząc się mówić przechodzi przez takie same etapy. Tempo i rytm nauki zależy od gotowości układu nerwowego i jest sprawą bardzo indywidualną.
- Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 r.ż. i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię trzeba włożyć dużo wysiłku. Pierwsze lata życia są najistotniejsze dla późniejszych okresów.
- Nigdy nie jest za wcześnie, aby udać się do logopedy. Jeśli coś Was niepokoi – skonsultujcie swoje wątpliwości ze specjalistą.
- Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
- Niestety wady mowy maja bardzo duży wpływ na trudności pojawiające się w szkole.
- Sukces Waszego dziecka zależy w dużej mierze od Was. Bez Waszego zaangażowania, każda terapia skazana jest na porażkę. Wystarczy poświęcić na nią 10 minut dziennie.
- Starajcie się, aby ćwiczenia były atrakcyjne i angażowały wiele zmysłów dziecka. Bądźcie kreatywni. Na pewno znajdziecie mnóstwo pomysłów na gry i zabawy logopedyczne. Niech ćwiczenia podawane przez logopedę będą tylko punktem wyjścia.
- Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
- Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
- Bądźcie czujni na wymowę dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii. Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
- Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie, układanie zabawek…
- Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
- Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji. Sięgnijcie do swojej wyobraźni a na pewno sprawicie, że ćwiczenia staną się mniej nudne i żmudne, a efekty bardziej i szybciej widoczne.
Etapy rozwoju mowy > pobierz plik PDF
Wady wymowy > pobierz plik PDF
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego > pobierz plik PDF
Ćwiczenia logopedyczne dla przedszkolaka > pobierz plik PDF
Świąteczne ćwiczenia logopedyczne > pobierz plik PDF
Publikacje
Oto niektóre publikacje, które na pewno pomogą Rodzicom w terapii:
- „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych.” – E. Skorek.
- „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.” – A. Tońska – Mrowiec.
- „Kaczka Kwaczka, dżdżownica Andżela oraz inne zabawy utwalające wymowę i pisownię cz, dż.” – K. Szłapa.
- „Myszka Czarusia, żabka Żanusia oraz inne zabawy utrwalające wymowę, pisownię sz, ż.” – K. Szłapa.
- „Wierszyki pisane przez ciche szumy i syki.” – A. Walencik – Topitko.
- „Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – ś, Ľ, ć, dĽ.”- A. Chrzanowska, K. Szoplik.
- „Zgadnij, czego brakuje.”- pomoc logopedyczna do utrwalania wymowy głoski r. M. Szalińska.
- Domina logopedyczne wyrazowo – obrazowe.
- „Będę mówić poprawnie.” – zeszyt 1- ćwiczenia do terapii głosek sz, ż, cz, dż. – J. Góral – Półkola, S. Zakrzewska.
- „Ciszki – zabawa głoskami ś, ć, Ľ, dĽ.” – B. Sawczak, I. Spychał.
- „Chcę poprawnie wymawiać sz, s, ż, z, cz, c, dż, dz.” – M. Wrzesińska.
- „Łamigłówki logopedyczne.” – R. Sprawka.
- „Chcę poprawnie wymawiać r (tr,dr).”- cz. I. zeszyt 9. – M. Wrzesińska.
- „Miks Syczków, Ciszków i Szumków” – B. Sawczak, I. Spychał.
- „Będę mówić poprawniw głoski s, z, c, dz.” – J. Góral – Półrola, S. Zakrzewska.
- „Głów łamanie głoską r .”
- Gry logopedyczne „Koniczyna” i „Ślimak”.
- „Syczki” – zabawa głoskami s, z, c, dz.” – B. Sawczak, I. Spychał.
- „Szumki – zabawa głoskami sz, ż, cz, dż.” - B. Sawczak, I. Spychał.
- „Rerki - zabawa głoską r.” – B. Sawczak, I. Spychał.
- „Minimum gimnastyczne dla szeregów –sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz ,ś, ź, ć, dź, głoski r”