PORADY

1.     Każde dziecko ucząc się mówić przechodzi przez takie same etapy. Tempo i rytm nauki zależy od gotowości układu nerwowego i jest sprawą bardzo indywidualną.

2.     Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 r.ż. i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię trzeba włożyć dużo wysiłku. Pierwsze lata życia są najistotniejsze dla późniejszych okresów.

3.     Nigdy nie jest za wcześnie, aby udać się do logopedy. Jeśli coś Was niepokoi – skonsultujcie swoje wątpliwości ze specjalistą.

4.     Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.

5.     Niestety wady mowy maja bardzo duży wpływ na trudności pojawiające się w szkole.

6.     Sukces Waszego dziecka zależy w dużej mierze od Was. Bez Waszego zaangażowania, każda terapia skazana jest na porażkę. Wystarczy poświęcić na nią 10 minut dziennie.

7.     Starajcie się, aby ćwiczenia były atrakcyjne i angażowały wiele zmysłów dziecka. Bądźcie kreatywni. Na pewno znajdziecie mnóstwo pomysłów na gry i zabawy logopedyczne. Niech ćwiczenia podawane przez logopedę będą tylko punktem wyjścia.

8.     Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.

9.     Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.

10.Bądźcie czujni na wymowę dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii. Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.

11.Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie, układanie zabawek…

12.Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.

13.Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji. Sięgnijcie do swojej wyobraźni a na pewno sprawicie, że ćwiczenia staną się mniej nudne i żmudne, a efekty bardziej i szybciej widoczne.

Etapy rozwoju mowy

Wady wymowy

Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
 
Ćwiczenia logopedyczne dla przedszkolaka

Świąteczne ćwiczenia logopedyczne

 

 

Oto niektóre publikacje, które na pewno pomogą Rodzicom w terapii.

1.   „100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych.” – E. Skorek

2.   „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.” – A. Tońska – Mrowiec. 

3.   „Kaczka Kwaczka, dżdżownica Andżela oraz inne zabawy utwalające wymowę i pisownię cz, dż.” – K. Szłapa.

4.   „Myszka Czarusia, żabka Żanusia oraz inne zabawy utrwalające wymowę, pisownię sz, ż.” – K. Szłapa.

5.   „Wierszyki pisane przez ciche szumy i syki.” – A. Walencik – Topitko.

6.   „Zabawy i ćwiczenia logopedyczne – ś, Ľ, ć, dĽ.”- A. Chrzanowska, K. Szoplik.

7.   „Zgadnij, czego brakuje.”- pomoc logopedyczna do utrwalania wymowy głoski r. M. Szalińska.

8.   Domina logopedyczne wyrazowo – obrazowe.

9.   „Będę mówić poprawnie.” – zeszyt 1- ćwiczenia do terapii głosek sz, ż, cz, dż. – J. Góral – Półkola, S. Zakrzewska.

10. „Ciszki – zabawa głoskami ś, ć, Ľ, dĽ.” – B. Sawczak, I. Spychał.

11.  „Chcę poprawnie wymawiać sz, s, ż, z, cz, c, dż, dz.” – M. Wrzesińska. 

12.  „Łamigłówki logopedyczne.” – R. Sprawka.

13.  „Chcę poprawnie wymawiać r (tr,dr).”-  cz. I. zeszyt 9. – M. Wrzesińska.

14.  „Miks Syczków, Ciszków i Szumków” – B. Sawczak, I. Spychał.

15.  „Będę mówić poprawniw głoski s, z, c, dz.” – J. Góral – Półrola, S. Zakrzewska.

16.  
„Głów łamanie głoską r .”

17.   Gry logopedyczne „Koniczyna” i „Ślimak”.

18.  „Syczki” – zabawa głoskami s, z, c, dz.” – B. Sawczak, I. Spychał.

19.  „Szumki – zabawa głoskami sz, ż, cz, dż.” - B. Sawczak, I. Spychał.

20.  „Rerki - zabawa głoską r.” – B. Sawczak, I. Spychał.

21.   „Minimum gimnastyczne dla szeregów –sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz ,ś, ź, ć, dź, głoski r”

 

 

 

 

2017-12-12
Dni tolerancji i życzliwości. Dzień Pluszowego Misia.
2017-12-12
Wieczory Flandryjskie
2017-12-09
PACZKA dla BOHATERA
2017-12-08
Konkurs rodzinny SZOPKA BOŻONARODZENIOWA
2010 © Szkola Podstawowa w Zernikachach Wroclawskich. Wszystkie prawa zastrzeżone.
ul. Kolejowa 7a Żerniki Wrocławskie, 55-010 Św. Katarzyna
tel/fax: +48 71 311 32 19, e-mail: szkola@sp-zerniki.pl
Projekt i wykonanie: elitemedia.pl